Apie mažą, bet galingą čija (chia) sėklą

Čija (Chia) sėklos dar kitaip įvardinamos ispaniniu šalaviju ( Salvia hispanica ). Jos priskiriamos prie “supermaisto” ar funkcinių produktų. Nepamirškime, kad joks vienas super produktas neatstos subalansuotos mitybos, todėl, nors ir kokios jos bebūtų naudingos, neapsiribokite 1 šaukštu gražių sėklyčių ir bet kokiu maistu… Juk per dieną turite gauti virš 40 naudingų maistinių medžiagų! Tokiais funkciniais maisto produktais tuoj pat pasinaudoja prekybininkai ir pradeda siūlyti baltų miltų bulkutes su čija ar kitomis vertingomis sėklomis ir pan.

Pagrindinės naudos priskiriamos šioms sėkloms susijusios su:

apetito ir svorio mažinimu

trigliceridų mažinimu

cukraus kiekio kraujyje kontrole

2 tipo cukrinio diabeto valdymu.

Natūraliai augančios Meksikoje, chia sėklos yra gerai vertinamos dėl savo medicininių savybių bei maistinės vertės. Actekų kariai valgė chia sėklas norėdami būti ištvermingi ir energingi. Pasak jų, vos vienas šaukštas chia sėklų suteikdavo energijos net 24 valandoms. Majų kalboje „chia“ reiškia stiprybę ir šios sėklos buvo žinomos kaip bėgikų maistas.

Daktaras Unikauskas 2019.03.06 (galima pasižiūrėti mediatekoje)

laidoje papasakojo daug šios sėklos naudų, o aš parodžiu paprastus receptus kur ir kaip panaudoti čija sėklas.

Jose slypintis turtas:
Polinesotieji riebalai- omega-3 riebalų rūgštys
Maistinės skaidulos
Pilni baltymai
Kalcis
Fosforas
Cinkas

Du šaukštai čija sėklų (28 gramai) turi apie 140 kalorijų, 4 g baltymų, 11 g skaidulų, 7 g nesočiųjų riebalų, 18% RPN kalcio ir mikroelementų, tame tarpe cinką ir varį. Šios sėklos yra turtingiausios omega-3 riebalų rūgščių augaliniai šaltiniai. „Chia“ sėklos turi visas devynias esmines aminorūgštis, kurių negali sintetinti pats organizmas ir jas turime gauti su maistu. Jos yra neapdirbtos, pilno grūdo sėklos, kurios yra lengvai įsisavinamos, kitaip nei linų sėmenys.

Dėl didelio ląstelienos kiekio čija gali sukelti pilvo pūtimą ir skrandžio negalavimus, todėl viskam reikalingas saikas.

Sausos ar mirkytos chia sėklos?

Jei nutarsite tiesiog pabarstyti patiekalą nemirkytomis chia sėklomis, darykite tai su saiku arba išgerkite prieš maistą skysčių -taip bus lengviau jos virškinamos bei kūnas lengviau įsisavins naudingąsias sėklų medžiagas. nevalgykite sausų sėklų šaukštais, nes užstrigs stemplėje.

Kaip mirkyti chia sėklas?

Daugeliui patiekalų galima naudoti išmirkytas sėklas., Užpilkite jas vandeniu, santykiu 1:10. Palikite bent 30 min. Chia sėklos savyje gali išlaikyti 12 kartų daugiau vandens, nei pačios sveria. Tokias sėklas galite įmaišyti į kokteilius, sutirštinti sriubas, dėti į blynų tešlą.

Maltos chia sėklos

Netoleruojantiems kiaušinių, puikus būdas juos pakeisti maltomis chia msėklomis. 1 Kiaušinis-1 kupinas šaukštelis sausų sėklų. Jas geriausia sumalti iki miltų ir laikyti šaldytuve. Tokie miltai gali būti naudojami įvairiuose receptuose be gliuteno – blynams, keksiukams, duonai ar lietiniams.

Nors nėra nustatytos griežtos chia sėklų rekomenduojamos paros normos, vis tik specialistai pataria vartoti po 20 gramų sėklų per dieną. Švelnus, riešutinis chia sėklų skonis puikiai papildo įvairius patiekalus bei gėrimus. Idealiai tinka su dribsniais, košėmis, salotomis, daržovėmis ryžių patiekalais, jogurtu ar įvairiais kokteilais ir vaisių glotnučiais.

Natūraliai augančios Meksikoje, chia sėklos yra gerai vertinamos dėl savo medicininių savybių bei maistinės vertės. Anksčiau chia sėklos netgi buvo naudojamos gydymui. Actekų kariai valgė chia sėklas siekdami energijos ir ištvermės. Pasak jų, vos vienas šaukštas chia sėklų suteikdavo energijos net 24 valandoms. Majų kalboje „chia“ reiškia stiprybę ir šios sėklos buvo žinomos kaip bėgikų maistas.

Neseniai atliktuose tyrimuose išsiaiškinta, kad chia sėklos pasižymi dar daugiau naudingų savybių :

Chia sėklos naudingos dantims ir kaulams

Kalcis, fosforas, vitaminas A ir cinkas, esantys chia sėklose itin prisideda prie dantų sveikatos. Vienoje porcijoje galite suavrtoti 18% rekomenduojamo kalcio kiekio, 30% RPN mangano ir 27% RPN fosforo- mineralų, kurie yra svarbūs kaulų ir dantų stiprumui bei osteoporozės prevencijai.

Chia sėklos padeda kontroliuoti svorį ir naudingos diabetikams

Jos sugeria daug vandens ir plečiasi skrandyje. Taip sulėtina maisto įsisavinimą ir padeda jaustis ilgesnį laiką sotiems. Jos lėtina virškinimą padeda išvengti cukraus šuolių kraujyje. Mažina potraukį saldumynams. Sėklose yra triptofano- aminorūgšties, svarbios apetito, miego ir nuotaikos reguliavimui. Kadangi chia sėklose yra nemažai cinko, jos padeda jūsų kūnui padidinti hormoną leptiną. Leptinas yra pagrintinis apetito jausmą kontroliuojantis hormonas. Taip pat leptinas reguliuoja, kaip kūnas eikvoja energiją, reguliuoja jos kiekius.

Chia sėklos apdeda reguliuoti virškinimą

Chia sėklose gausu skaidulų. Didelis skaidulų kiekis chia sėklose padeda skatinti reguliarų ir sveiką tuštinimąsi. Taip pat skaidulos padeda greičiau pajusti pilnumo jausmą valgant, kadangi sugeria didelį kiekį vandens ir greitai išbrinkusios skrandyje suteikia sotumo jausmą. Dėl tirpių skaidulų, išbrinkusios chia sėklos suformuoja želatinos konsistenciją skrandyje, kuri gali veikti kaip prebiotikai, palaikantys gerųjų bakterijų augimą virškinamąjame trakte.

Chia sėklos naudingos širdžiai

Vartojant chia sėklas, mažinama aterosklerozės išsivystymo tikimybė. Jose gausu linoleno riebalų rūgšties, kuri padeda kūnui įsisavinti riebaluose tirpius vitaminus A, D, E, ir K. Chia sėklose yra daugiau omega-3 riebalų rūgščių nei lašišoje. Omega-3 riebalų rūgštys apsaugo širdį, mažindamos kraujo spaudimą, blogojo cholesterolio kiekį bei uždegimą.

Chia sėklos naudingos sportuojantiems

Chia sėklos taip atsiduria viršuje vertinant augalus pagal juose esančių baltymų kiekį. Tai dar viena priežastis valgyti chia sėklas, tiems, kurie siekia dailios, raumeningos figūros ir nereikalingų riebalų atsikratymo. Taip pat, chia sėklose esantys antioksidantai ir mineralai (kalcis, fosforas, magnis, manganas, varis, cinkas, geležis ir niacinas) padeda greičiau atgauti jėgas ir atstatyti sportuojant netenkamų maistinių medžiagų balansą. Viena iš chia sėklas itin išskirtinėmis darančių savybių – gebėjimas sugerti iki 10-12 kartų didesnį nei savo svorį vandens.

Antioksidantų šaltinis

Neseniai Meksikos tyrėjai atskleidė, kad chia sėklose yra beveik dvigubai didesnė antioksidanto fenolio koncentracija, nei manyta anksčiau. Atsižvelgiant į tai, kad chia sėklos yra vienas didžiausių augalinių antioksidantų šaltinių, jos itin efektyviai gali pagreitinti odos ląstelių atstatymo procesus bei padėti išvengti žalos (įvairių ląstelių pakitimų dėl neigiamo laisvųjų radikalų poveikio) ateityje. Taip pat dėl antioksidantų stabdomas laisvųjų radikalų poveikio padeda išvengti priešlaikinio odos ir kitų organų ląstelių senėjimo.

Lyginant su linų sėmenimis, tai čija lenkia linų sėmenis tik B3, kalcio ir fosforo kiekiu. Linų sėmenis termiškai apdoroti nerekomenduojama.

Receptus su čija rasite mano puslapyje:

ledai su čija,

žuvies kukuliukai

blyneliai be kiaušinių

4 komentarai po “Apie mažą, bet galingą čija (chia) sėklą

  1. Ona komentuoja:

    Jūsų pateikti receptai labai puikūs, bet kai juos suvyniojate į aliuminio folgą ir dar kepate darosi nesmagu. Negi nežinote, kad aliuminis labai blogai smegenims

  2. Irena komentuoja:

    Labadiena aciu uz informacija apie cija ,bet ar nagaletumet pasidalinti ziniu apie dar viena labai naudinga augala-medi moringa ir apie jos paskirti kur butu galima panaudot.Aciu

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *