Atsparus krakmolas

Maistas, kuris patenka į mūsų skrandį, skyla į mažiausius cheminius elementus ir atlieka tam tikras funkcijas mūsų organizme. Visi angliavandeniai skirstomi į cukrus, oligosacharidus ir polisacharidus. Jūs matote, kokį poveikį gali daryti nekaltas (arba kaltas) mažas maisto kąsnelis- jis gali kelti cukraus audras mūsų kraujyje arba virsti mums energijos gamykla. Maistinės angliavandenių savybės priklauso nuo jų virškinimo greičio ir virškinimo bei rezorbcijos plonojoje žarnoje. Kuo greičiau suskaidyti angliavandeniai įsiurbiami į kraują, tuo greičiau, kaip neišnaudotas energijos šaltinis, jie virsta riebalais. 

Polisacharidus galima suskirstyti į krakmolingus ir nekrakmolingus polisacharidus. Atsižvelgiant į tai, krakmolą galima suskirstyti į greitai virškinamą krakmolą (RDS), lėtai virškinamą krakmolą (SDS) ir atsparų krakmolą (RS). RDS – greitai virškinamas krakmolas, yra absorbuojamas dvylikapirštėje žarnoje ir plonosios žarnos pradžioje. Dėl to greitai padidėja gliukozės kiekis kraujyje ir dažniausiai vėliau pasireiškia hipoglikemija. Šis greitas ir didelis gliukozės kiekio kraujyje padidėjimas gali dar labiau pakenkti ląstelėms, audiniams ir organams, sukelia nutukimą ir kitas problemas. Todėl tokį maistą kaip bulvių košė, baltų miltų miltų makaronai (ir dar pervirti), krakmolingos pervirtos/perkeptos daržovės reikia valgyti retai, arba rinktis pietums ir po to eiti pasportuoti. SDS krakmolas yra lėtai skaidomas plonojoje žarnoje, kad būtų užtikrintas ilgalaikis gliukozės išsiskyrimas su maža pradine glikemija, o vėliau lėtas ir ilgas gliukozės išsiskyrimas, dėl ko pailgėja energijos tiekimas, palyginti su greitai virškinamu krakmolu. Atvėsinus išvirtas bulves, ankštinius ar jų makaronus, virtus ryžius, krakmolas tampa lėtai virškinamu. Šiems patiekalams atvėsus, pasikeičia krakmolo struktūra ir jis tampa sunkiai virškinamas. Mokslininkų manymu, organizmas įsisavina tik pusę tokiuose produktuose esančių kalorijų.

Atsparus krakmolas – RS nevirškinamas plonajame žarnyne, bet yra fermentuojamas storosios žarnos mikrofloros, gaminant trumpų grandinių riebalų rūgštis, kurios, kartu su butiratu, suteikia kūnui papildomos energijos ir yra naudingas storosios žarnos sveikatai. 

ATSPARUS KRAKMOLAS nedidina cukraus kiekio kraujyje, turi labai mažai kalorijų, todėl puikiai tinka dietinių patiekalų ruošimui, tinkančių net diabetu sergantiems žmonėms. Pasiekęs storąjį žarnyną, jis pamaitina gerąsias bakterijas, kurios jį suvirškina ir išskiria butiratą- medžiagą, slopinančią uždegimą ir stiprinančią žarnyno sieneles.

Atsparaus krakmolo gausu: sėklose, ankštiniuose augaluose, grūduose ir neprinokusiuose bananuose.

Norvegai išgrynino atsparų krakmolą, kurį mes galime naudoti savo kepiniuose ir taip sumažinti suvartojamo maisto glikeminį indeksą ir kaloringumą.

Aš dažnai į kepinius dedu nors po šaukštą Fiber Fin atsparaus krakmolo, nes kepiniai tampa purūs, ir valgydama blynelius, pyragą ar duoną esu tikra, kad nesulauksiu cukraus kalnelių savo kraujagyslėse, ar po valandos pavalgius- alkio priepolio. Naudojant Fiber Fin galiu vaišinti kepiniais ir savo pažįstamus, kurie serga cukriniu diabetu. 

Daugiau info: https://pirmassaukstas.lt/parduotuve/miltai-be-glitimo/atspari-krakmolinga-lasteliena-fiberfin-400-g/

Remtasi šaltiniais: file:///C:/Users/Lenovo/Documents/KNYGOS%20MOKSLUI/cukrus/Starches_sugars_and_obesity.pdf

Dr. Michael Mosley. Sumanaus žarnyno dieta. 2018.

Ritos Šilenskienės portretas

Rita Šilenskienė
Subalansuotos mitybos ekspertė

Kursai internetu

Jei norite išmokti tvarkingai maitintis pagal savo amžių, aktyvumo lygį ir gyvenimo būdą, esu pasiruošusi Jums padėti. Kursų internetu metu Jus išmokysiu išgirsti savo organizmo siunčiamus signalus, susitvarkyti mitybą, pagerinti savijautą ir išvaizdą.

Sužinokite daugiau


Vienas komentaras po “Atsparus krakmolas

  1. Ruta komentuoja:

    Ačiū, Rita. Jūs kaip visada trumpai, aiškiai ir labai laiku. Jau pora metų kaip griežtai maitinuosi dėl sveikatos problemų. Kartais tikrai “važiuoja stogas” kaip noriu nesveikų dalykų. Po to graužia sąžinė…Buvau girdėjusi apie tai, kad krakmolingi dalykai gali būti ir ne tokie baisūs. Jūs taip gerai ir koncentruotai pateikėte informaciją. Dar vienas klausimas: kodėl pradėjus sveikai maitintis – pastoviai noriu valgyti? (valgau daug, bet pasisotinu ir nutrimstu tik tada kai suvalgau ką nors skanaus (saldaus)).

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *