Sezoninė mityba

Anksčiau, proseneliams nereikėjo aiškinti kaip maitintis, ką kada valgyti, nes nebuvo tokios pasiūlos parduotuvėse, kuri iškreipė valgymo įpročius. Dabar užėjus į parduotuvę, nesuprasi kada vasara, kada žiema. Esant šaltam orui, organizmas kaupia šilumą viduje, bet jei tuo metu valgome vėsinančius produktus, atšaldome ir kasą, ir kepenis, tuomet  eikvojama kitų organų energiją, kad organizmas sušiltų. Taigi, nešaldykime savęs iš vidaus ir žiemą valgykime šildančius produktus ir šiltą maistą.

avokadai

Pagal termines savybes maistas gali būti šaltas, vėsus, neutralus, šiltas ir karštas.

Kalbant apie gyvūninės kilmės produktus, vėsina dauguma pieno produktų, pavyzdžiui, jogurtai. Būtent šaltuoju sezonu reikėtų valgyti jų mažiau arba juos naudoti kaip patiekalo ingredientus. Juk ne veltui ir gyvūnai nebeduoda žiemos metu pieno, o laukia švelnios pirmosios pavasarinės žolės. Tačiau sūriai yra neutralūs ir net sušildantis maistas, todėl juos valgyti naudingiau. Tai gali būti puikus salotų pagardas vakarienei ar pietums.

sūriai

Nebūtina valgyti riebų maistą, o svarbu gauti teisingų riebalų, nes jie taip pat yra energijos šaltinis. Avokadai žiemai tinka idealiai.

Kalbant apie mėsą, jautiena, žvėriena yra neutrali mėsa, o aviena ir paukštiena – šildanti. Baltymų galime gauti ir iš augalinio maisto, todėl pažiūrėkime šaldiklio atsargas ir traukime grybus. Grybai yra neutralūs, tačiau termiškai apdoroti ir pagardinti šildančiais prieskoniais, tampa  ypač geras šaltos žiemos pietums tinkantis patiekalas. Burokėlių sriuba su grybais, pagardinta čiobreliais, lauro lapu ir česnakais – tikrai sušildys žvarbią žiemos dieną. Svarbiausia – nepervirti produktų! Virimo laikas neturi viršyti 5 min.

Šaltuoju sezonu mūsu organizmui reikalingas maistas, kuris atiduos savo energiją, o ne eikvos mūsų.

Kūną sušildys šakninės daržovės, kurios visą rudenį kaupia paskutinių saulės spindulių ir žemės šilumos energiją. Tai morkos, ropės, griežčiai, pastarnokai, bulvės, moliūgai, kopūstai, svogūnai, krienai, porai, česnakai. Grūdai, ypač rudieji ryžiai, grikiai, turi daug sudėtinių angliavandenių, kuriuos organizmas virškina lėtai. Todėl jie taip pat skatina kūną išskirti daugiau šilumos. Maistą reikėtų gardinti ne dirbtinai išaugintais krapais ar petražolėmis , o džiovintais bazilikais, mairūnais, aitriosiomis paprikomis. Ypač žiemą tinka: anyžiai, gvazdikėliai, karis, cinamonas, muskato riešutai, imbieras, kmynai, kardamonai, kalendros, lauro lapai, ekologiškų mandarinų bei apelsinų žievelės.

moliūgai

Ajurveda rekomenduoja moliūgus vartoti esant šaltiems ir drėgniems orams su ghi, migdolais ir medumi –  tai sustiprina imunitetą. Moliūgai yra  puiki atjauninanti priemonė. Moliūgus naudinga valgyti sergantiems ateroskleroze, nes padeda iš organizmo pašalinti cholesterolį. Moliūgai turi milžinišką kiekį vitaminų. Vitaminas D reikalingas vaikų augimui, padeda įsisavinti kalcį dantims ir kaulams. Vitaminai В, С, РР, Р ir Е stabdo senėjimo procesus ir gerina potenciją. Moliūgai dera su visais prieskoniais, ypač šildančiais (gvazdikėliais, juodaisiais pipirais, imbieru), stimuliuoja kraujotaką, šildo galūnes. Moliūgai valgomi virti, kepti, džiovinti. Ypač  vertinga sorų kruopų košė su moliūgu. Moliūgo sėklos yra puikus mineralų šaltinis: yra L-triptofano, natūralaus junginio, padedančio įveikti depresiją, daug cinko, kuris saugo nuo osteoporozės. Žalialapiai augalai nesuteiks kūnui norimos šilumos, nes juos sudaro praktiškai vitaminingas vanduo.

Labiausiai žiemą patarčiau rinktis karčiąją gražgarstę. Tačiau žalius daigus ir kitus lapinius augaliukus reikėtų vartoti kaip fermentų ir vitaminų šaltinį, o geriausia plakti į geriamuosius kokteilius su šildančiais produktais. Mat cukinijos, agurkai, pomidorai turi šaldomą poveikį, todėl palaukime vasaros. Pomidorus žiemą patarčiau vartoti tik džiovintus – kaip prieskonį. O rauginti agurkai puikiai tiks, bet tik ne šalti, tiesiai iš šaldytuvo. Prie vėsinamųjų priskiriamas ir vyno actas, sezamo, sojų, saulėgrąžų aliejus. Taip pat nerekomenduoju pirkti arbūzų , melionų, kriaušių, bananų, vynuogių. Geriau šaltuoju sezonu turėtume prisiminti riešutus, džiovintus saldaus skonio vaisius. Juose išlieka saulės šiluma.

riešutai ir džiovinti vaisiai
Ritos Šilenskienės portretas

Rita Šilenskienė
Subalansuotos mitybos ekspertė

Kursai internetu

Jei norite išmokti tvarkingai maitintis pagal savo amžių, aktyvumo lygį ir gyvenimo būdą, esu pasiruošusi Jums padėti. Kursų internetu metu Jus išmokysiu išgirsti savo organizmo siunčiamus signalus, susitvarkyti mitybą, pagerinti savijautą ir išvaizdą.

Sužinokite daugiau

Kviečiame prisijungti prie kartu tobulėjančios bendruomenės. Kiekvieną savaitę dalinamės 2-3 naujomis sveikų receptų idėjomis ir naudingais straipsniais apie teisingus mitybos įpročius bei produktų savybes


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *