Stevija saldiklis – kas tai?

Stevijos saldiklis gaunamas iš saldžiosios stevijos (lot. Stevia rebaudiana) augalo lapų, kilusio iš Pietų Amerikos. Šis augalas šimtus metų buvo naudojamas maistui ir medicinos tikslams, o jo lapai ir ekstraktai parduodami kaip maisto papildas. Stevijos saldiklis neturi kalorijų, todėl jį vartojant galima sumažinti suvartojamo cukraus kiekį neatsisakant saldžių desertų ar gėrimų. Stevijos saldiklis yra nuo 200 iki 350 kartų saldesnis už cukrų, todėl šio produkto reikia nedidelio kiekio, kad atitiktų cukraus teikiamą saldumą. Kadangi stevijos saldiklis nekinta aukštoje temperatūroje, jį galima naudoti kepinių gamyboje.

Paros norma. JAV maisto ir vaistų administracijos tarnyba  (FDA) ištirta, ištyrė, kad leistina paros norma gryno stevijos ekstrakto yra 12 miligramų vienam kūno svorio kilogramui.

stevia

Kaip gaminamas stevija saldiklis?

Norint išgauti intensyvų augalo saldumą, stevijos lapai nuimami, džiovinami ir tuomet mirkomi karštame vandenyje.  Kadangi stevijos lapų ekstraktas daug kartų saldesnis už cukrų, gamintojai jį derina su kitais ingredientais. Siekiant palengvinti saldiklio kasdienį naudojimą, gaminyje stevijos ekstraktas gali būti derinamas su dekstroze, maltodekstrinu, inulinu arba eritritoliu.

Stevijos nauda sveikatai

Stevija gali padėti: kontroliuoti cukraus kiekį sergantiems diabetu, asmenims metantiems svorį, gerinti odos būklę.

1. Gali padėti kontroliuoti diabetą.

Tai idealus cukraus pakaitalas sergantiems diabetu arba žmonėms, besilaikantiems mažo angliavandenių kiekio dietos. Tokiu būdu jie gali valgyti savo mėgiamą, saldų maistą, nesijaudindami dėl komplikacijų. Priešingai nei sacharozė, stevija suteikia saldumo panašiai kaip cukrus, tačiau joje yra steviozido, kuris nėra angliavandenių glikozidų junginys. 

2. Gali padėti numesti svorio.

Stevija priskiriama itin nekaloringų produktų grupei. Tai reiškia, kad žmonės gali valgyti maistą su stevija saldikliu, nesijaudindami, kad suvartos daug kalorijų.

3. Gali padėti reguliuoti kraujospūdį.

Steviosidas yra glikozidų rūšis, kuri gali atpalaiduoti kraujagysles, padidinti šlapinimąsi ir palengvinti natrio pašalinimą iš organizmo. Dėl to širdies ir kraujagyslių sistema patiria mažiau streso ir gali sumažėti kraujospūdis.

4. Priešnavikinis poveikis

Kadangi stevija yra koncentruotas antioksidantų šaltinis, ji yra idealus maisto papildas įvairių vėžio formų profilaktikai. Mokslininkai paskelbė, kad stevijos lapų ekstraktai pasižymi dideliu antioksidaciniu aktyvumu. Kvercetinas, kempferolis ir kiti glikozidų junginiai, esantys stevijoje, padeda pašalinti iš organizmo laisvuosius radikalus, taip užkertant kelią sveikų ląstelių mutacijai į piktybines. 

5. Gali sumažinti cholesterolio kiekį.

Tyrimai rodo, kad stevijos vartojimas ženkliai sumažina blogojo MTL (mažo tankio lipoproteinai) cholesterolio ir trigliceridų kiekį ir padidina sveiko DTL (didelio tankio lipoproteinai) cholesterolio kiekį, kuris būtinas geram lipidų profiliui.

sukrin saldikliai

6. Gali padėti palaikyti burnos higieną.

Nustatyta, kad stevija mažina bakterijų susidarymą burnoje, todėl ji yra populiarus dantų pastų ir burnos skalavimo skysčių priedas. Taip pat gali apsaugoti nuo ertmių ir dantenų uždegimo!

7. Gali padėti pagerinti odos būklę.

Stevija yra naudinga, norint išvengti odos ligų, tokių kaip egzema ir dermatitas. Jos naudojimas slopina bakterijų plitimą ir veikia kaip steroidas, todėl tai yra populiarus pasirinkimas daugeliui žmonių, kurie negali atsikratyti šių problemų.

8. Nesukelia alergijos.

2010 metais Europos maisto saugos komitetas (EFSA) peržiūrėjo esamą literatūrą ir nustatė, kad „steviolio glikozidai nėra reaktyvūs ir nėra metabolizuojami į reaktyvius junginius, todėl mažai tikėtina, kad vertinami steviolio glikozidai patys sukeltų alergines reakcijas“. Net labai išgrynintos stevijos ekstrakto formos greičiausiai nesukels alerginės reakcijos.

9. Kiti privalumai.

Stevijos saldiklis taip pat turi viduriavimą mažinančių, hiperglikeminių, antihipertenzinių, diuretinių priešuždegiminių ir imuninę sistemą moduliuojančių savybių.

nicks saldikliai

Ar vaikai gali vartoti stevija saldiklį?

TAIP. Steviją vaikai metabolizuoja taip pat, kaip ir suaugusieji. Stevijos saldiklis gali suteikti saldų skonį vaikų maistui ir gėrimams, nepadidinant uvartojamų kalorijų ar pridėtinio cukraus kiekio. Stevijos saldiklis nepasižymi kariesogeniniu poveikiu, todėl nedidina dantų ėduonies rizikos.  2020–2025 metais amerikiečių mitybos gairėse (DGA) jaunesniems nei dvejų metų vaikams nerekomenduojama vartoti mažai kalorijų turinčių saldiklių ar pridėtinio cukraus. Ši rekomendacija nesusijusi su kūno svoriu, diabetu, pridėtiniu cukrumi ar mažai kalorijų turinčių saldiklių saugumu, o skirta tam, kad kūdikiai ir maži vaikai nenorėtų per daug saldaus maisto.

Ar nėščiosios ir žindinčios moterys gali vartoti stevija saldiklį?

TAIP. Įvairios maisto saugos tarnybos (EFSA, FDA, JECFA) peržiūrėjusios stevijos vartojimo saugumo įrodymus įrodymus, nustatė, kad stevijos saldiklis yra saugus visai populiacijai, tame tarpe ir nėščiosioms bei krūtimi maitinančioms moterims.

Ar žmonės, sergantys diabetu, gali vartoti stevija saldiklius?

TAIP. Patiekalai ir gėrimai, pagaminti naudojant stevijos saldiklį, dažnai rekomenduojami žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu. Tai puiki alternatyva kontroliuojantiems cukraus kiekį kraujyje ir vienas iš būtų patenkinti saldaus skonio troškimą bei mažinti angliavandenių vartojimą. Išsamūs tyrimai rodo, kad stevijos saldiklis nedidina gliukozės kiekio kraujyje.

Ar naudojant stevija saldiklį galiu jaustis alkanesnis?

2020 metais mokslininkai ištyrė saldumo (su kalorijomis ar be jų) įtaką apetitui ir maisto vartojimui. Tyrėjai išsiaiškino, kad tiriamieji, kurie vartojo stevija pasaldintą vandenį, patyrė mažesnį alkio jausmą prieš valgį, palyginti su tais, kurie vartojo paprastą vandenį.

Kur galima naudoti stevija saldiklį?

Stevija saldiklį galite naudoti visur, kur tik Jums norisi saldumo. Pagardinti gėrimus (kokteilius, kavą, arbatą ar vandenį), saldinti desertus (pyragus, sausainius, saldainius, ledus) ar dėti į kitus patiekalus (blynus, košes).


Kviečiame prisijungti prie kartu tobulėjančios bendruomenės. Kiekvieną savaitę dalinamės 2-3 naujomis sveikų receptų idėjomis ir naudingais straipsniais apie teisingus mitybos įpročius bei produktų savybes


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.