Jau nieko dabar nenustebinsi, pasakydamas, kad užsiauginai cukiniją. Vieni giriasi jų dydžiu, kiti gaus, treti spalva, ketvirti išradingu panaudojimo būdu. Iš Amerikos atkeliavusi cukinija nors laikoma daržovė, bet iš tiesų botaniškai priskiriama vaisiams. Italai po 1850metų išvedė įdomias veisles, kurios ir paplito po Europą. O dabar belieka jas tik protingai panaudoti ir pasidžiaugti jų nauda.

Jos valgomos ir žalios, ir keptos, ir raugintos, iš jų gaminami įvairiausi kepiniai, jos naudojamos garnyrams, patiekalų puošimui, kookteiliams, sriuboms ir net kosmetinėms reikmėms. Žodžiu, tikriausiai nėra tokio patiekalo, su kuriuo nederėtų cukinija.

Kuo ji tokia ypatinga?

  1. Išnagrinėjus cukiniją skersai ir išilgai, tyrimais atskleista, kad tai pati palankiausia daržovė, norintiems sulieknėti. Jos toks mažas (100 g tik 17ckal), kad net 2 kartus mažesnis už taip mano dievinamus brokolius. Ši daržovė mažai krakmolinga, t.y. turi nedidelį kiekį angliavandenių ir turtinga skaidulomis (100g/ net 3% dienos rekomenduojamos normos). Daug ląstelienos turinčius produktus reikia ilgai kramtyti, o tokiu būdu ilgiau valgome ir greičiau ateina sotumas. Cukinijos yra vandeningas produktas, žemo glikemijos indekso, todėl labai palanku valgyti tiems, kas nori išlaikyti svorį ar jį sumažinti.
  2. Norintys turėti sveiką širdį, būtina įtraukti cukiniją į savo mitybą. Pagal Amerikos Nacionalinio širdies, plaučių ir kraujo instituto paskelbtus duomenis, tai vienas iš nedaugelio maisto produktų, kurių sudėtyje nėra cholesterolio,mažai natrio ir riebalų, kenkiančių širdžiai. Todėl cukinijos laikomos “širdies superproduktu”. Jos gerbiamos širdies gydytojų ir dėl tirpių sklaidulų, kurios atsakingos už cholesterolio kraujyje mažin imą. Jas drąsiai galite priskirti blogojo cholesterolio (MTL) kiekį mažinančiai mitybai. Dar cukinijose gausu folio rūgšties, kalio ir magnio. Šių medžiagų tūkumas gali būti tiesiogiai susijęs su širdies nepakankamumu. Ištyrus sergančius širdies ligomis vaikus, buvo pastebėtas šokiruojantis riboflavino trūkumas. Riboflavinas yra B komplekso vitaminas, atsakingas už energijos gamybą. Todėl visiems, turintiems širdies ir kraujagyslių problemas, rekomenduoju kuo daugiau valgyti cukinijų, nes dabar pats palankiausias metas stiprinti savoširdį, mažinti svorį ir būti sotiems.
  3. Jei turite padidėjusį kraujospūdį, pati mylimiausia jūsų daržovė turi tapti cukinija. Cukinijoje yra daugiau kalio nei banana, o kalis-vienas iš svarbiausių mikroelementų kovojant su hipertenzija. Vidutinio dydžio vaisius aprūpins jus 11% jūsų kasdienio kalio poreikio.
  4. Ročesterio medicinos centro universiteto Flaum Eye instituto paskelbtoje ataskaitoje sakoma, kad mažai riebalų turinti mityba ir produktai turtingi antioksidantais-liuteinu ir zeaksantinu-yra ypač naudingi mūsų regėjimui. Šie du karotinoidai pasižymi ir stipriomis senėjimo stabdymo savybėmis. Taigi, cukinijai dar pliusas! Skanūs cukinijos patiekalai padės išvengti tokių negalavimų kaip glaukoma ir su amžiumi susijusi geltonosios dėmės degeneracija.
  5. Minėti antioksidantai liuteinas ir zeaksantinas ir didelis kiekis vitamin C apsaugo kūno ir odos ląsteles nuo laisvųjų radikalų neigiamo poveikio, kuris gali sukelti priešlaikinį senėjimą. O riboflavinas palaiko odos, plaukų, nagų ir gleivinės aprūpinimą maistinėmis medžiagomis. Taigi, besimėgaudami cukinijomis dar stiprinsite kaulus, plaukus ir dantis.
  6. Cukinijas gali valgyti bet kokio amžiaus žmonės ir beveik visomis ligomis sergantys žmonės. O diabetu sergantys ar norintys jo išvengti,šią daržovę turėtų dėti į savo lėkštę kuo dažniau. Cukinijoje yra tirpių ir ypač daug netirpių skaidulų. Pasak Merilendo medicinos centro, netirpios skaidulos gali sumažinti diabeto riziką ar būti labai veiksmingos, užkertant kelią 2 tipo diabetui.
  7. Apsauga nuo gaubtinės žarnos vėžio vėl nuopelnas cukinijos skaiduloms! Maistinės skaidulos daro kelis svarbius dalykus – jos absorbuoja perteklinį vandenį žarnyne, išlaiko pakankamą drėgmę išmatose ir padeda joms be problemų pasišalinti. Tuo pačiu užtikrina sklandų žarnyno funkcionavimą ir padeda išlaikyti sveiką žarnyno gleivinės membraną. Mes tikrai nesuvalgome rekomenduojamos 35 gramų skaidulų per dieną normos, todėl pulkit į daržą ar parduotuvę ir gaminkite ką nors iš cukinijos, o geriausia susipjaustykite šiaudeliais ir graužkite su kokia skania česnakine užtepėle.

 

Kaip cukinijas valgyti?

Sveikiausios yra termiškai neapdorotos ir neluptos. Kuo tamsesnė cukinija, tuo ji vertingesnė.

1) Susipjaustykite šiaudeliais ir kabinkite su įvairiausiomis užtepėlėmis, riešutų sviestu.

2) Įvairiai supjausčius jos yra puikus salotų ingredientas (šiaudeliais, pagaliukais, makaronais, smulkiai tarkuotos, kaip padažų ingredientas)

3) kokteilių ingredientas

Jei apdorojamos termiškai, stenkitės kuo trumpiau kaitinti, kad išlaikytumėte visas išvardintas naudas.

4) Į sriubą sudėkite jas , kai išjungsite ugnį; grūdant košę. Verdant košę,sudėkite prie bulvių likus 2-3min iki virimo pabaigos. Norint gaminti su įdaru, rinkitės peraugusias, kurios ilgiau gaminasi, o įdarus susmulkinkite, sumalkite. Kepant su jomis omletus, dėkite kartu su kiaušiniais.

5) Valgykite ir žiedus (labiausiai tinka vyriški). Įdarykite žiedus siūrio, mėsos ar sėklų įdarais.

 

Subalansuotos mitybos ekspertė

Rita Šilenskienė