Tai vienas populiariausių ir plačiausiai auginamų vaisių pasaulyje. Šiuo vaisiumi ne tik Ieva suviliojo Adomą, bet nuo seno obuolys laikomas sveikatą, jaunystę ir grožį palaikančiu maistu. Mokslininkų teigimu,obuolys patenka į dešimtuką „Super produktų“ gerai sveikatai palaikyti.
Obuolys su odele 100 g turi 52 kcal., vanduo juose sudaro apie 85.56 g,o angliavandenių -apie 14 g. Tai cholesterolio ir riebalų neturintis vaisius, kuris turtingas įvairiais vitaminais (B1, B2, B3, B5, B9, A, C, E, K) ir t.t.

Ar ne per daug jį giriame? Galima atsakyti paprastai: jie yra antioksidantų, flavonoidų ir maistinių skaidulų derinys!

Yra sakoma, kad rojaus sodo vaisius apsaugo nuo 40 ligų. Tikrai taip, jei ne tik žinosite, bet ir darysite, t.y. valgysite juos. Valgykite šį mūsų krašto vaisių, kuris yra nebrangus ir galima gauti jo beveik ištisus metus, o jūsų organizmui atneš tik naudą. Obuoliuose esantys polifenoliniai junginiai mūsų organizme daro stebuklus:

1) padeda apsaugoti organizmą nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio.
Šie augaliniai junginiai, veikdami kaip natūralūs antioksidantai, slopina laisvųjų radikalų susidarymo procesus, skatina antioksidaciniu aktyvumu pasižyminčių fermentų gamybą, todėl padeda išvengti oksidacinės žalos. Polifenoliai saugo mūsų organizmą nuo aplinkos taršos, cigarečių dūmų ir  UV spindulių neigiamo poveikio ar net padeda kovoti su uždegimais, kylančiais nuo neteisingos mitybos ar kai kurių vaistų šalutinio poveikio.

Mes net nenutuokiame, kad valgydami obuolius, padedame organizmui įveikti uždegimus, susidoroti su mikrobais, apsaugome širdį, mažiname kraujospūdį ir stipriname imuninę sistemą. Gausus stiprių antioksidantų kiekis saugo nuo galimos riebalų oksidacijos (dar vadinamos lipidų peroksidacija), tame tarpe ir plaukiojančius riebalus esančius mūsų kraujagyslėmis – trigliceridus ar riebalus randamus mūsų ląstelių membranose, jungiančius mūsų kraujagysles. Peroksidacijos mažinimas yra pagrindinis uždavinys, norint išvengti lėtinių širdies ir kraujagyslių susirgimų. Taigi, širdies ir kraujagyslių apsaugai valgykite obuolius. Šie vaisiai ypač rekomenduojami ligoniams, neseniai patyrusiems infarktą.
Obuoliuose esantys pektinai reguliuoja cholesterolio kiekį. Daugiausia šių medžiagų yra džiovintuose obuoliuose ir obuolių tyrėje.

2) Tie patys polifenoliai atsakingi už cukraus kiekio reguliavimą mūsų kraujyje. Jie slopina angliavandenių virškinimo fermentus ir lėtina angliavandenių virtimą į cukrų. Tokiu būdu mažiau apkraunama kraujotaka. Obuolys -0 tobulas maistas diabetu sergantiems žmonėms. Dėl esamų tirpių ir netirpių skaidulų, jnis turi žemą glikemijos indeksą (GI), todėl nesudaro cukraus šuolių kraujyje.

3)Olandijos mokslininkai 10 metų stebėjo 20 069 dalyvių vaisių ir daržovių suvartojimą. Maistas buvo suskirstytas spalvinėmis grupėmis: oranžinė ir geltona, raudona ir violetinė, žalia ar balta. Jie nustatė, kad tie, kurie papildomai suvartojo 25 gramus baltos spalvos vaisių ar daržovių (tokių kaip obuoliai, kriaušės, svogūnai ir grybai) sumažino insulto riziką 9 proc. Kitų spalvų maisto produktai neturėjo tokio pat poveikio. Taigi, mažas 100 gramų obuoliukas gali jums pridėti daug sveikatos! Tirpiosios obuolių skaidulos atsakingos už blogojo cholesterolio sumažėjimą jūsų kraujyje ir galimybę išvengti širdies-kraujagyslių ligų. Obuolys saugo jūsų širdį!

Profilaktika prieš smegenų degeneracines ligas

Obuoliai  gali apsaugoti jūsų smegenų sveikatą.  Kornelio universiteto mokslininkai ištyrė vaisių ekstraktų poveikį gyvūnų neuronų ląstelėms ir nustatė, kad specifiniai antioksidantai apsaugojo ląsteles nuo oksidacinio streso. Tyrėjai rekomenduoja valgyti šviežius vaisius, tokius kaip obuoliai, apelsinai ir bananai, kurie gali užkirsti kelią smegenų pažeidimams ir neurodegeneraciniams sutrikimams, tokiems kaip Alzheimerio liga.

Obuoliai valo žarnyną, toksinus, gerina žarnyno peristaltiką, stimuliuoja skrandžio sulčių išsiskyrimą. Jie rekomenduojami norintiems reguliuoti svorį, nes tirpios skaidulos suteikia sotumo jausmą. Obuolius gali valgyti kenčiantys nuo sąnarių skausmų, sergantys podagra, inkstų ir tulžies akmenlige.

 100 g obuolio yra 4 g skaidulinių medžiagų, t.y. 10 proc. rekomenduojamos paros normos. Juose yra tirpių ir netirpių skaidulų. Patariu valgyti obuolius su žievele, nes pusė skaidulinių medžiagų yra būtent joje. Žinoma, nepamirškite jų tinkamai nuplauti, nes pramoniniu būdu auginami obuoliai padengiami įvairiais chemikalais, apipurškiami vašku, kad jų odelė taptų kuo stipresnė ir atsparesnė aplinkos poveikiui.
Tokie obuoliai dažniausiai pradeda pūti iš vidaus, o ne išorės.

Jeigu kenčiate nuo užkietėjusių vidurių, akivaizdžiai jūsų mityboje trūkta maistinių skaidulų. Netirpios skaidulos padeda išvengti vidurių užkietėjimo ir tuo pačiu mažina galimybę susirgti storosios žarnos vėžiu. Rekomenduoju rytais prieš pusryčius ir vietoj vakarienės valgyti keptus obuolius. Lėtinio uždegimo pažeistą storosios žarnos gleivinę rekomenduojama gydyti keptais, džiovintais ir sutrintais laukiniais obuoliais.
Padidėjus skrandžio rūgštingumui ar sergant skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opalige, geriau valgyti saldžių rūšių obuolius, o sumažėjus
rūgštingumui, geriau gydytis rūgščiais.

Sergant lėtiniu gastritu ir dėl to sumažėjus skrandžio sekreto rūgštingumui, rekomenduojama rytais nevalgius suvartoti 2 nuluptus sutarkuotus obuolius ir 1,5–2 valandas nieko nevalgyti.
Sergant ūmiu arba lėtiniu kolitu, rekomenduojama 1–3 dienas valgyti vien sutarkuotus obuolius kasdien po 1,5–2,5 kg obuolių, padalijus į 5–6 porcijas.

Valgykime ekologiškus obuolius su visu graužtuku, nes sėklose yra daug jodo (56-iose sėklelėse – visa paros dozė), kurio trūksta kai kurių vietovių, o ypač miestų gyventojams, geriantiems vandentiekio vandenį.

Apie vitaminus:

B komplekso vitaminai (riboflavinas, tiaminas ir vitaminas B-6) yra labai svarbūs, užtikrinant raudonųjų kraujo kūnelių ir nervų sistemos sveikatą.
Sunokusiuose obuoliuose yra daug cukraus (dažniausiai fruktozės), pektininių medžiagų, vitamino C. Daugiausia vitamino C yra antaninių obuolių žievelėje. Tačiau vitamino C įsisavinimą trukdo tam tikros medžiagos, esančios minkštime. Kepant obuolius neaukštoje temperatūroje šios medžiagos suyra, todėl yra labai naudinga valgyti
keptus ar garintus obuolius. Vitaminas E randamas net konservuotuose obuoliuose.

Apie sultis:

150 ml stiklinė nesaldintos obuolių sulčių gali būti suvartojama kas 5 dienas.  Verta turėti omenyje, kad cukrus iš obuolių sulčių greitai įsiskverbia į kraują, nes sulčių gamybos metu išskiria cukrus ir pašalinamos skaidulos. Vienoje stiklinėje obuolių sulčių-6 šaukšteliai cukraus… Metantiems svorį, sulčių geriau negerti.


Išvada, kodėl turime valgyti obuolius:

Jie turi daug vitaminų ir mineralų.
Saugo nuo vėžinių susirgimų.
Reguliuoja cukraus kiekį kraujyje.
Širdžiai ir kraujagyslėms apsaugoti naudingiausi saldūs obuoliai.
Mažina trombų susidarymo tikimybę.
Mažina cholesterolio kiekį kraujyje.
Lėtina senėjimo procesus.
Gerina virškinimą.
Padeda lieknėti.
Tinka iškrovos dienoms.


Kokius obuolius pasirinkti?

Naudingiausi yra ką tik nuskinti, švieži obuoliai, kadangi ilgai laikant nuskintus, juose mažėja naudingų medžiagų kiekis. Namų sąlygomis sunku išlaikyti ilgai šviežius vaisius, nes obuoliams reikalinga drėgmė, todėl patarčiau juos džiovinti ar šaldyti. Tam geriausia tiktų užsiauginti savo sode obuoliai. Obuolys turėtų būti pakankamai sunokęs, vidutinio dydžio ir prakandus – aromatingas.

Su kuo obuolius galima valgyti?

Geriausia vienus.

Nedera: baltymai / krakmolas su rūgščiais vaisiais. Su krakmolingais ar baltyminiais produktais reikėtų valgyti pusiau saldžius ir saldžius vaisius. Taigi, su mėsa troškinkite saldžių veislių obuolius.

Antaniniai – rūgštūs vaisiai, kiti-pusiau rūgštūs(kriaušė, obuoliai, persikas, slyvos) ar saldūs(džiovinti vaisiai, vynuogės, persimonas, bananas).

  • Niekada į vieną patiekalą nereikėtų maišyti to kas auga darže (išskyrus žalumynai) su tuo, kas auga ant medžių ar krūmų.

Kaip  obuolius pasiruošti žiemai?
1) seniausias būdas džiovinti. Tinka visų rūšių obuoliai. Galima džiovinti specialiose džiovyklėse, orkaitėje, ant krosnies. Laikyti orui pralaidžiuose maišeliuose.
2) virkite džemus ar uogienes. Kadangi pati nenaudoju cukraus ir jums nerekomenduoju. Norėdami išsivirti uogienę, įpilkite į supjaustytus obuolius vos vandens, įberkite išmirkytas razinas ir virkite 5-10 min. Supilstykite į sandarius stiklainius ir laikykite vėsiai. Obuolių tyrelę verdu tik iš saldžių 2 minutes išvirtų obuolių skiltelių. Galima išvirtą uogienę suplakti mikseriu ir konservuoti kaip tyrelę.
3) Šaldykite juos gabaliukais maišeliuose. Taip ruošdami obuolius, išlaikysite 95 proc. jų vertingų medžiagų. Aš juos išsitraukiu ir žiemą pasigaminu įvairiausių skonių pagardus, derindama su uogomis, džiovintais vaisiais ar net česnaku ir čili pipiru. Taip pat, mane jie gelbsti užklupus netikėtiems svečiams, nes šaldytus obuolius suplakus su bananu ir avietėmis pasiūlau neįtikėtinai skanius ledus su šilta žolelių arbata.

Pusryčiai tinginiams:

1 saldus didelis obuolys

1 prinokęs avokadas

1 š čija sėklų

Viską sumalti ir po 10 min sėsti valgyti skanuiosios košės.

O dabar ir iki pat vėlyvo rudens pasimėgaukite greitai paruošiamu
pyragu “Linksmasis obuolainis”.


Subalansuotos mitybos ekspertė
Rita Šilenskienė